Ring til mig i dag: 24 24 28 12

Tilbage

En betydelig procentdel af de mennesker, der skal ud at flyve, ser ikke frem til rejsen med glæde. 

De sidder med meget blandede følelser, og i nogle tilfælde ren angst.

Så hvorfor udvikler nogle af os flyskræk, og hvad kan vi gøre det ved det ?

Der kan være en indlysende grund – en meget ubehagelig oplevelse eller lignende - men nogle gange er der ikke.
Folk der ikke har nogen indlysende grund til deres frygt, føler sig ofte utroligt frustrerede over deres voksende modvilje mod at rejse med fly (eller endda komme tæt på en lufthavn!).

Frygten kan skyldes tidligere dårlige erfaringer med turbulens eller andre voldsomme vejrforhold.

Men dårlige erfaringer er ikke den eneste årsag til at nogle mennesker udvikler flyskræk.

Ofte kan årsagen være :

Klaustrofobi - “Jeg sidder i dette lille rum med masser af andre mennesker, og det er umuligt for mig at komme ud, indtil vi ankommer til vores destination.”

Manglende kontrol - “Jeg flyver ikke flyet, og jeg kender ikke dem der gør (Er de nyuddannede, har de haft et skænderi med kæresten, inden de de tog hjemmefra osv. osv.?)”

Frygt for turbulens – “Kan flyet modstå rystelserne, vil det pludselig forsvinde fra himlen?”

Frygt for højder - Medmindre du har planer om at blive astronaut, kommer du ikke meget højere op !

Agorafobi - Det betyder ikke bare frygt for åbne rum, men er en frygt for et panikanfald i en situation, hvor flugt eller adgang til hjælp er umulig (eller føles som om det er umuligt)

Hvis du vælger at bruge hypnose, og arbejde med en hypnotisør, kan de enkelte fobier identificeres, og i kan behandle dem specifikt.

Ellers er der andre forskellige måder at arbejde med flyskræk.

Man kan bruge en række teknikker : Simpel afslapning, eller man kan gå tilbage til en grundlæggende årsag (ofte i barndommen).

En værdifuld tilgang er at lære klienten fysisk afslapning, mental ro og positive tanker under deres flyvetur, og at øve det igen og igen i deres fantasi.

Det kan øves mens de er i hypnose hos hypnotisøren, eller vha. selv-hypnose eller, mens de lytter til en optagelse og bare slapper af.

Målet er at udvikle en ny tilstand, et nyt tanke- og reaktionsmønster mens de flyver, og til det formål meget oplagt at benytte sig af.
Hvis du står lige foran at skulle rejse, og ikke har mulighed for at besøge en hypnotisør, eller har lært selv-hypnose - hvad kan du så selv gøre, lige nu og her?

Tja, en oplagt mulighed er at praktisere en form for afslapningsteknik, og hvis du ikke kender en teknik, så find en der passer til dig på nettet.

Der er mange gratis downloads til rådighed online.

Hvis du øver dig i at gennemgå en imaginær flyvning fra et punkt inden selve flyvningen, hvor du er rolig til et punkt, hvor du er landet sikkert og er rolig igen vil dette være en stor hjælp.

Spørg dem der rejser med dig, om de vil lade dig have en smule "stille tid" til at praktisere din afslapningsteknik.

F.eks. når angst begynder at bygge op - ved take off, eller under noget evt. turbulens under turen.

Hvis afslapning er ikke nok, så du kan bruge andre simple teknikker.

Du kan designe en smuk æske i dit sind, og derefter (mens du slapper af og sandsynligvis med lukkede øjne) bare forestille dig, at du lægger alle dine ubehagelige tanker og følelser væk i den æske.

Det lyder banalt og simpelt men det er det banale og simple, der virker bedst.

Det er vigtigt at huske på, at frygten har et positivt og beskyttende formål.

Flyskræk er ude af proportioner med den faktiske trussel (der er forsvindende lille), og er meget stærkere end hvad der er rationelt.

Men det samme sind, der skaber dette voldsomme reaktionsmønster, kan i hypnose og med lidt hjælp og øvelse, lære at gøre det modsatte.

Flyvning bliver måske aldrig en kæmpe fornøjelse, men du kan være tilfreds med, at det bare er OK.

Vil du have adgang til gratis hypnose?

Det gør du ved at tilmelde dig mit nyhedsbrev.
Aldrig spam. Kun værdifuldt indhold og attraktive tilbud.

Ved at tilmelde dig accepterer du gældende vilkår og betingelser